fot. Przemysław JezierskiPiętrowe EZT Stadler KISS kolei DB na stacji Singen. 17.07.2023
Koleje Niemieckie DB już od dawna nie są kojarzone z punktualnością i niezawodnością. Problemy z infrastrukturą i punktualnością niemieckich pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych przekładają się na statystyki punktualności i wizerunek kolei w krajach sąsiednich. W trosce o punktualność na własnej sieci Szwajcarzy podjęli środki zaradcze, wprowadzając m. in. oczekujące w pogotowiu składy zastępcze dla odcinka Szafuza – Zurych.
Szwajcarskie Koleje Federalne SBB, znane z ponad 90-procentowej punktualności, z początkiem lipca 2025 r. wprowadziły środki zaradcze, wdrażane w przypadku znacznych odchyleń od rozkładu jazdy międzynarodowych pociągów InterCity z Niemiec. Procedury mają na celu wyeliminowanie opóźnień wtórnych na szwajcarskiej sieci kolejowej.
Szwajcarzy uruchamiają składy zastępcze za niemieckie pociągi IC i ICE
Szwajcarskie Koleje Federalne SBB i Deutsche Bahn uzgodniły, że w przypadku opóźnień pociągów InterCity na międzynarodowej linii IC 87 Stuttgart – Zürich zostanie wprowadzona obsługa szwajcarskiego odcinka trasy między Szafuzą a Zurychem składami zastępczymi SBB. Ten środek zaradczy ma na celu zapewnienie większej niezawodności usług w obrębie Szwajcarii w przypadku opóźnień i odwołań pociągów transgranicznych z Niemiec. Przyczyną notorycznych problemów DB z utrzymaniem rozkładu jazdy na linii IC 87 są prace modernizacyjne, usterki infrastruktury i niewystarczająca przepustowość szlaków po stronie niemieckiej.
Począwszy od 7 lipca 2025 r. opóźnione pociągi InterCity ze Stuttgartu kończą bieg na stacji granicznej w szwajcarskiej Szafuzie (Schaffhausen), a na odcinku Szafuza – Zurych zostanie uruchomiony skład zastępczy, wyprawiany zgodnie z rozkładem jazdy, bez oczekiwania na opóźniony pociąg z Niemiec. Decyzja ta odzwierciedla zaangażowanie obu operatorów w zapewnienie niezawodnego transportu szwajcarskim pasażerom, nawet w obliczu transgranicznych wyzwań operacyjnych. Celem jest utrzymanie spójnych czasów podróży w Szwajcarii, szczególnie na linii Schaffhausen – Zürich, będącej kluczowym korytarzem transportowym w regionie. Operatorzy będą uważnie monitorować skuteczność wdrożonego rozwiązania w nadchodzących tygodniach, aby ocenić, czy środek ten przyniesie zamierzone korzyści. Rozwiązanie mające na celu poprawę punktualności stanowi część szerszej inicjatywy wzmacniania międzynarodowych połączeń przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich standardów usług krajowych.
Warto zauważyć, że podobne rozwiązanie funkcjonuje już od kilku lat na innym transgranicznym odcinku między Niemcami a Szwajcarią i dotyczy uruchamiania składów zastępczych w przypadku opóźnień niemieckich pociągów dużych prędkości. Międzynarodowe pociągi ICE kursujące między Niemcami a Szwajcarią mają niskie wskaźniki punktualności. Opóźnienia są generowane na niemieckiej sieci kolejowej. W przypadku znacznych odchyleń od rozkładu jazdy składy ICE zmierzające do Zurychu, Interlaken i Chur są rozwiązywane na pierwszej stacji po stronie szwajcarskiej, czyli Basel SBB. Od Bazylei uruchamiane są składy zastępcze, obsługiwane taborem kolei SBB.
Linia IC 87 Stuttgart – Zürich
Linia IC 87 Stuttgart – Zürich jest obsługiwana przez pociągi kolei Niemieckich DB. Do niedawna na tej trasie kursowały piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadler KISS. 9 czerwca 2025 r. dwupokładowe EZT zostały zastąpione innymi piętrowymi zestawami Twindexx Vario. Od tej pory linię IC 87 obsługują składy push-pull z wagonami Bombardiera i lokomotywą Traxx serii 147.
Codziennie (poza okresem wakacyjnym) między stolicą kraju związkowego Badenia-Wirtembergia a Zurychem kursuje 14 par pociągów InterCity w godzinnym takcie z czasem przejazdu od 2 h 55 min do 3 godzin i 21 minut. Wakacyjny rozkład jazdy, obowiązujący do 5 września 2025 r., jest znacznie okrojony. Ujętych jest w nim jedynie 7 par pociągów, odjeżdżających w dwugodzinnym cyklu.
Bilety na przejazd w relacji Stuttgart – Zürich można kupić od 19,99 euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.